השקעות חברתיות מטרתם לרתום את כוחם של ההמונים כדי להשקיע במיזמים שונים ליצירת רווח אישי לכל אחד מהמשקיעים. ההצלחה במיזמים אינו באה על חשבון ההמון אלא היא באה בזכות כוחו. אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד.
הכלכלה השיתופית יצרה מודלים כלכליים שונים כדי לחבר בין אנשים, או לגייס משקיעים באמצעות פלטפורמות שונות של גיוס המונים (Crowdfunding) או הלוואות חברתיות (הלוואות P2P).
במודלים אלו ניתן לוותר על הגורם המתווך (בנק או גוף פיננסי) ולהוזיל עלויות.
מודל נוסף בתחום נקרא :מודל חלוקת הכנסות (Revenue Share) עליו נסביר בהרחבה בהמשך.
יתרונות שיש במודלים אלו הוא בכך שסף הכניסה להשקעות האלו הוא נמוך דבר המאפשר ליותר משקיעים להיכנס להשקעות או לפזר את כספם ביותר פרויקטים או אפיקי השקעה.
האם המודל הזה חדש?
המודל הזה אינו חדש אלא מועתק בעצם ממודל שכבר קיים, הבורסה. מה שקורה במודל הזה הוא שחברה שצריכה כסף מגייסת כסף מהציבור על ידי מכירת מניות של החברה. משקיעים שמאמינים בחברה רוכשים את אותן המניות. המשקיעים ירוויחו רק אם ערך המניה יעלה. שווי המניות יכול לעלות משתי סיבות. סיבה ראשונה, ערך המניות יעלה אם החברה תציג דוחות טובים. סיבה שניה, ערך המניה עולה בשל ביקוש למניות החברה, הציבור ממשיך לרכוש את המניה. אבל ידוע לכולם שתמיד יש סיכון ולא הכל ורוד, ערך המניה יכול לרדת והמשקיע יכול גם להפסיד חלק מכספו.
מה היתרון במודל זה?
המודל לגיוס הון באמצעות השקעות חברתיות דומה למודל שקיים לגיוס הון באמצעות הבורסה. בבורסה מספר רב של משקיעים רוכשים מניות של חברה אחת. גם בהשקעות חברתיות משתמשים בהמונים כדי להשקיע בחברה אחת או בפרויקט אחד. היתרון הקיים בהשקעות המונים או במודל חלוקת הכנסות (Revenue Share). המשקיע יכול להשקיע ישירות בפרויקט שהוא מאמין בו גם בסכומים נמוכים.
יתרון נוסף שיש בהשקעות אלטרנטיביות הוא שההשקעות האלו מנותקות לחלוטין משוק ההון ולכן במקרים של משבר בשוק ההון תיק ההשקעות לא נפגע.
החסרונות הן בחוסר הנזילות ולעיתים בהסכם השותפים של השותף הכללי.
הכירו את מודל ה revenue share
מודל חלוקת הכנסות (Revenue Share) מאפשר לבעלי עניין רבים (משקיעים) להתחלק בהכנסות פחות עלויות תפעול. החלוקה מתבצעת לפי היחידות שחולקו לכל שותף במיזם.
מודל זה דומה למניות בחברה שבה כל מניה מקבלת רווח זהה בעת החלטה של בעלי החברה לחלק דיבידנדים. במודל זה החלוקה מתבצעת בצורה אוטומטית לפי כל רבעון או כל שנה.
מודל חלוקת הכנסות קיים במקרים רבים כאשר שותפים נכנסים לפרויקט יזמי בנדל"ן ומקימים שותפות בין מספר בעלי עניין אשר מנוהל על ידי אחד השותפים המכונה השותף הכללי.
השקעות חברתיות בנכסים דיגיטליים
קיימים סוגים שונים של השקעות חברתיות. אחד מההשקעות הוא השקעות בנכסים דיגיטליים שהרווחים שלהם מבוססים על מכירת מוצרים, פרסום ושיווק שותפים.
נתחיל בכמה נתונים סטטיסטיים:
כאן מוצגים נתונים סטטיסטיים על מנת להבין מה גודל ההיקף של הקניות המקוונות.
כיום 69% מהאמריקאים קנו ברשת (צפי ל 91%). לפחות -25% מהאמריקאים קונים ברשת לפחות פעם בחודש. הרוב (59%) רכשו פריטי לבוש, ו- 47% קנו את הפריט הראשון שלהם באמזון.
אמריקאים הם לא היחידים שקונים ברשת. אנשים בכל רחבי העולם מבינים את היתרונות. על פי הנתונים של invespcro , המדינות עם ההכנסה הממוצעת המובילה ממסחר אלקטרוני לקונים הן: ארה"ב (1,804 $), בריטניה (1,629 $), שבדיה (1,446 $), צרפת (1,228 $), גרמניה (1,064 $), יפן (968 $), ספרד (849 $) , סין (626 $), רוסיה (396 $) וברזיל (350 $).
מקור אתר optinmonster
הקניות באינטרנט צומחות כל כך מהר והן עשויות להגיע ל- 4 טריליון דולר כבר בשנת 2020, וזה רק בארה"ב. בשנת 2023 הצפי של הרוכשים בארה"ב יעמוד על 300 מיליון רוכשים (91% מאוכלוסיית המדינה).
האם השקעה חברתית בנכסים דיגיטליים משתלמת?
כפי שראינו תחום הרכישות בעולם האינטרנט עולה משנה לשנה. בעקבות כך היקף הפעילות מפרסום עולה משנה לשנה.
נכס דיגיטלי שיכול לייצר כסף גם מפרסום וגם ממכירת מוצרים יכול להיות מעניין מאוד בתקופה הזו.
השקעה חברתית בנכס דיגיטלי במודל של חלוקת הכנסות, מאפשרת לגוף מקצועי שמבין בהקמת נכסים דיגיטליים לגייס כסף ממספר משקיעים לבנייה וקידום של נכס דיגיטלי. ההכנסות שיתקבלו מפרסום ומכירת המוצרים בנכס יחולקו בין כל המשקיעים לפי גודל ההשקעה שלהם.
היתרון כאן הוא בגודל ההשקעה הכספית. ככל שמשקיעים יותר כסף בנכס הדיגיטלי מבחינת קידומו, יהיו לנכס מיקומים טובים ברשת והוא יזכה לטראפיק (תעבורה) גדול יותר.
ככל שהתעבורה (מספר האנשים שנכנסים) אל הנכס גדולה יותר, כך גדל הסיכוי למכור שטחי פרסום במחיר גבוה יותר, או למכור הרבה יותר מוצרים.
לא סתם נכס דיגיטלי מכונה גם נדל"ן דיגיטלי.