דברו איתנו:
074-7029965

מה משותף ל- Homeexchange Uber,  Airbnb, Waze ,Esty?- כולן פלטפורמות השייכות לתחום של הכלכלה השיתופית. מי שמכיר את הפלטפורמות הללו, יכול להבין למה הן שייכות לתחום הזה. לעומת זאת, ישנן פלטפורמות  שלא היינו חושבים לשייך אותן לכלכלה השיתופית, כמו למשל, נטפליקס, שרובנו מכירים. גם אני, שמבין לא מעט בכלכלה השיתופית, הופתעתי בהתחלה לשמוע שנטפליקס שייכת לפלטפורמות של הכלכלה המשתפת. הרי זו חברה פרטית שמביאה ויוצרת תכנים לצפיה כפי שהיא מחליטה לנכון, אין כאן שיתוף של תכנים בין המשתמשים, קהל המשתמשים איננו אקטיבי ולא מדרג את התכנים וכו'. אז מדוע? החלטתי לחקור קצת על הנטפליקס כדי להבין למה? ואת מה שלמדתי תוכלו לקרוא בהמשך.

כל הפלטפורמות, השייכות לכלכלה השיתופית צריכות להכיל מספר מאפיינים, ואלו הן:

  1. פלטפורמה אינטרנטית המבוססת על קהילה ולא על מיתוג.
  2. גישה נוחה אל המשאבים וניצולם בצורה יעילה.
  3. אמון בין חברי הקהילה או המשתמשים.
  4. החוויה חשובה יותר מהבעלות.
  5. פלטפורמה שהמשתמש יכול להיות גם ספק וגם לקוח.
  6. מעבר בין ריכוזיות לביזור.

ניתן לסווג את הפלטפורמות ל-4 קטגוריות עיקריות:

  1. "החברתיות"- בקטגוריה הזו ניתן לראות בעיקר את הרעיון החברתי של קיימות או עזרה לקהילה, ביו היתר ניתן לראות פלטפורמות שעוסקות בהחלפות שונות כמו ביגוד Thevolte , צעצועים , Springwise, שיתוף מזון כמו  OLIO – The Food Sharing.  ניתן להכליל גם פלטפורמות העוסקות  בבנקאות זמן (Timebanking) או פלטפורמות מסוג CarPooling (שיתוף של מספר אנשים לנסיעה אחת).
  2. "המשתפות" , בקטגוריה הזו המוטיב המרכזי הוא שיתוף נכסים, ניתן לראות פלטפורמות כמו Zipcar  שהיא פלטפורמת שיתוף רכבים, בארץ פועלת חברת תל אופן, המפעילה את מערך האופניים השיתופיים. Justpark שהיא אפליקציה לשיתוף חניה.  בתחום שיתוף חללי עבודה כולנו מכירים Wework.
  3.  "המתווכות" פלטפורמות המשלבות בין הצרכנים לספקים לדוגמה פלטפורמת התיירות  Airbnb, חברה שאין בבעלותה אפילו מלון אחד איך היא בכל זאת חברת התיירות שמספקת הכי הרבה לינות לתיירים וכל זאת באמצעות קהל המשתמשים שלה. בתחום התחבורה יש Uber, שאין ברשותה רכב נוסעים אחד והיא עדיין חברת שירותי ההסעה הגדולה בעולם וכל זאת בגלל שהמשתמשים בפלטפורמה  הם גם הצרכנים וגם הספקים. בתחום המסחר יש לנו את הפלטפורמה של Ebay Amzon, Etsy שגם הן יוצרות חיבור בין היצרנים/ספקים לבין הצרכנים/לקוחות. הצלחת הפלטפורמות בכלכלה השיתופית ובפלטפורמות האלו בפרט הן העובדה שהן מתבססות על מערכות אמון בין כל משתמשי הפלטפורמה.
  4. "הקוד הפתוח" קוד פתוח הוא אומנם מושג מתחום התכנות אך הוא מבוסס על המאפיינים של הכלכלה המשתפת. פילוסופית  הקוד הפתוח מקדמת הפצה, גישה ועריכה חופשית של כל משתמש/ מתכנת. ככל שיותר משתמשים ישתמשו בקוד הפתוח ויתנו יותר מהידע שלהם כך הפלטפורמה תהיה איכותית יותר. בקטגוריה הזו מלבד לינוקס, וורדפרס  שהן שפות תוכנה ניתן להכליל פלטפורמות רבות כמו קודי, ספוטיפיי וכו'.

ועכשיו נטפליקס

את נטפליקס ניתן לשייך לקטגוריה הרביעית כפלטפורמה שפועלת תחת קוד פתוח. נטפליקס היא חברה המספקת, באמצעות פלטפורמה אינטרנטית, שירותי תוכן בתחום הקולנוע והטלוויזיה. עם זאת, מתברר שנטפליקס ידועה גם בתחום אבטחת המידע. בשנים האחרונות היא פיתחה עשרות כלי סייבר שונים לניתוח תעבורת רשת, וניהול אבטחת פעילותה המקוונת. וכלי הסייבר שהיא פיתחה זמינים בקוד פתוח לשימוש של כלל הציבור וגם למתחריה.

בנטפליקס, היות והמטרה שלהם הוא ליצור קהילת משתמשים אוהדת ולשמור את חשבונות המשתמשים שלהם בטוחים מפריצות של האקרים, הם יצרו כלים לאבטחת מידע תחת קוד פתוח. זאת משום שהיה ברור כי שיתוף בידע טכנולוגי של הרבה מתכנתים, יביא בסופו של דבר להגברת חווית הצופים בפלטפורמה עצמה. משתמשים שפותחים חשבונות לצפייה בנטפליקס ירגישו בטוחים יותר לעשות זאת.

בנוסף, לנטפליקס יש עוד מספר מאפיינים שיכולים לשייך אותה לכלכלה השיתופית:

  1. היא פלטפורמה אינטרנטית עם מיליוני משתמשים המבוססת על קהילה.
  2. היא מאפשרת גישה נוחה למשאבים במקרה שלנו לתוכן המדיה.
  3. בנטפליקס חשובה החוויה ולא הבעלות – הכוונה אין צורך לקנות את הסרט כדיסק, אלא משלמים רק על הצפייה בתכנים. כך גדלה היכולת לצרוך תכנים רבים ואיתה גדלה גם חווית המשתמש.
  4. ביזור במקום ריכוז– נטפליקס שמלבד תכנים שרוב האוכלוסייה מתחברת אליהם היא גם בעלת תכנים שהם לאו דווקא המיינסטרים. זאת אומרת שנטפליקס פונה לכל סוגי האוכלוסייה. היא מבינה שיש גם חלק קטן באוכלוסייה שמעוניין לצרוך תוכן שחסר בפלטפורמות אחרות (כמו סרטים דקומנטריים, סרטים ישנים, שפות זרות וכו'). הצלחתה של נטפליקס היא מכמות התוכן הנישתי הרבה שפונה לקהל רחב יותר.
  5. נטפליקס בעלת מערכת שקולטת את טעמו של המשתמש וממליצה לו על תוכן שמתאים להעדפותיו. כך האלגוריתמים שלה קולטים את העדפותיהם של כלל המשתמשים בפלטפורמה ובהתאם נטפליקס יודעת איזה סוג של תכנים לייצר יותר ואיזה פחות.

 

לסיכום

כפי ראינו שישנן פלטפורמות שממבט ראשון לא תמיד ניתן לקשר אותם לתחום של הכלכלה המשתפת אך עדיין הן כן שייכות לתחום הזה. היום כמעט כל פלטפורמה אינטרנטית מצליחה משלבת את האלמנטים של הכלכלה השיתופית. סביר להניח שככל שהפלטפורמה תדע לשלב כמה שיותר מאלמנטים המאפיינים את הכלכלה החדשה , כך סביר שהפלטפורמה תצליח יותר.

אולי יעניין אותך:

שתפו את הפוסט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזמים נבחרים

רשתות חברתיות

קטגוריות
נושאי האתר
קטגוריות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

הרשמה לניוזלייטר

רוצה להיות מעודכן? 

אנחנו מבטיחים לא לשלוח ספאם.

דילוג לתוכן